Związek Harcerstwa
Rzeczpospolitej jest organizacją ideowo-wychowawczą skupiającą
dzieci, młodzież i dorosłych, działającą w oparciu o wartości chrześcijańskie. Organizacja jest otwarta na wszystkich poszukujących wiary, przy czym osoby pełniące funkcje
wychowawcze są chrześcijanami i kształtują u podopiecznych
postawy wynikające z wartości chrześcijańskich.
Metodyka
zuchowa opiera się na nauce poprzez zabawę, a więc wszystko co robimy ubrane jest w fabułę - "bawimy się w coś lub kogoś", zdobywając przy tym wiedzę i umiejętności. Z fabuły wynikają używane przez nas nazwy, stroje, okrzyki oraz (w miarę możliwości) wygląd pomieszczeń w których odbywają się zajęcia.
Aby zapewnić dzieciom harmonijny rozwój, wszelkie podejmowane działania bazują na systemie tęczy, w którym każdy z
kolorów określa inny obszar rozwoju dziecka:
- czerwony: rozwój duchowy, stosunek do innych, wiedza związana z religią
- żółty: wiedza o społeczeństwie, rozwój intelektualny, postawy patriotyczne
- zielony: stosunek do przyrody, wiedza z zakresu nauk przyrodniczych
- niebieski: relacje w rodzinie, domu, szkole, zdolności manualne
- fioletowy: wiedza o gromadzie i ruchu zuchowym, zdolności artystyczne.
Symbolem
osiągania przez zucha określonego poziomu rozwoju w każdym
z wymienionych wcześniej obszarów, są zdobywane przez niego gwiazdki (będące zuchowym odpowiednikiem harcerskich stopni). Do zdobycia każdej z gwiazdek określone są wymagania z każdego koloru, jakie musi spełniać zuch. Wypełnia on kolejne z nich poprzez uczestnictwo w zbiórkach, zdobywanie sprawności oraz wykonywanie dodatkowych zadań. Proporcje między zadaniami w ramach każdego z kolorów są zrównoważone.
z wymienionych wcześniej obszarów, są zdobywane przez niego gwiazdki (będące zuchowym odpowiednikiem harcerskich stopni). Do zdobycia każdej z gwiazdek określone są wymagania z każdego koloru, jakie musi spełniać zuch. Wypełnia on kolejne z nich poprzez uczestnictwo w zbiórkach, zdobywanie sprawności oraz wykonywanie dodatkowych zadań. Proporcje między zadaniami w ramach każdego z kolorów są zrównoważone.
Również
sprawności podzielone są na pięć grup kolorystycznych. Przynależność
do grupy determinowana jest przez obszar rozwoju dziecka, który
wspierają przewidziane
w ramach zdobywania konkretnej sprawności wymagania.
w ramach zdobywania konkretnej sprawności wymagania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz